Page Nav

HIDE

TERKINI:

latest

Ads Place

Pau Wak J Laku Keras 400 Biji Dalam Sejam

Bagi penduduk kawasan Pontian, Johor tidak sukar untuk mendapatkan pau yang gebu dengan harga yang murah kerana Wak J sememangnya menjual pa...



Bagi penduduk kawasan Pontian, Johor tidak sukar untuk mendapatkan pau yang gebu dengan harga yang murah kerana Wak J sememangnya menjual pau dengan harga yang murah iaitu 80 sen sebiji. Walaupun murah tetapi, rasa pau tetap sedap. 

Pesanan rakannya yang sudah berjaya dalam dunia perniagaan masih segar dalam ingatan iaitu barang yang dijual pada harga yang rendah dalam kuantiti yang banyak juga boleh meraih untung yang besar. Sejak mendapat pesan sebegitu, Wak J atau nama sebenarnya Fan Chayono Hariyanto mengambil keputusan untuk mengekalkan harga yang sediakala walaupun tahu harga barang semakin meningkat. 

Tidak hairanlah 400 biji pau akan habis terjual dalam tempoh kurang 4 jam bermula pada 3.00 petang sehingga 7.00 petang. Gerai Pau Wak J yang terletak di tepi Jalan Parit Mesjid, Pontian, Johor menjadi perhatian masyarakat yang ingin mendapatkan pau pada harga yang murah.

Untuk menghasilkan 400 biji pau, Wak J akan menggunakan lebih kurang 20 kg tepung gandum yang diadun pada awal pagi. Manakala, isterinya Hamisah Abdul Samad akan memasak inti kelapa, kentang, kaya, dan kacang merah seawal jam 8.00 pagi setiap hari. Wak J lebih memilih menggunakan pengukus kayu untuk mengekalkan rasa kesegaran pau.

600 Biji Pau Setiap Hari

Berbeza dengan anak kelahiran Kota Bharu ini, Ahmad Faisal Mohamad mengambil keputusan untuk berniaga pau setelah mencuba beberapa jenis perniagaan lain yang kurang mendatangkan hasil.

Suami kepada Nor Ehsani Mohd Noor, menyewa sebuah 'food truck' dan menjalankan perniagaan di Jalan Hospital berhadapan Sekolah Kebangsaan Padang Garong bermula 12.30 tengahari hingga 7.00 petang, manakala pada jam 8.00 sehingga 9.00 pagi, Faisal dan isterinya akan berniaga di hadapan Hospital Raja Perempuan Zainab II. Mereka akan berniagasetiap hari kecuali Sabtu kerana masa itu akan dihabiskan untuk anak-anak.

Faisal menjelaskan pada awal perniagaan, beliau hanya mampu menjual 100 biji pau setiap hari. Namun, disebabkan permintaan yang semakin meningkat, Faisal menambahkan jumlah jualan mereka. Selain pau, mereka turut menjual minuman barli dan soya. Mereka akan memprosesnya sendiri.

Untuk memastikan kualiti dan rasa yang terbaik, Faisal menjual menu yang sama dalam jumlah yang terhad. Tambahan pula, Faisal yang sudah pernah menjalankan perniagaan nasi, beras, barangan runcit, dan peralatan komputer ini banyak menerima kunjungan daripada orang luar seperti Kuala Lumpur dan Perak. Sepanjang menjalankan perniagaan, Faisal banyak menerima maklum balas yang positif daripada pelanggan.

Kini, Faisal menjual tujuh jenis pau iaitu kaya, kelapa, kacang hitam, kari ayam, daging, dan cendawan. Pau cendawan yang paling mendapat sambutan kerana keunikan rasanya. Kesemua pau ini dijual pada harga RM1.20 hingga RM2.50. Percaya atau tidak, dalam masa sehari Faisal mampu menjual pau sebanyak lebih 600 biji !


Rujukan

https://ohbulan.com/400-biji-pau-habis-dijual-kurang-4-jam-peniaga-ini-kongsi-rahsia-jualan-laris-bak-pisang-goreng-panas

https://www.bharian.com.my/berita/wilayah/2017/11/346034/lebih-600-pau-terjual-setiap-hari

https://saji.my/resepi-pau-kukus/

No comments

Latest Articles